Facebook-annonsering: 9 tips for bedre resultater

Lyst til å få bedre resultater med Facebook-annonsering? Vil du generere mer salg og interaksjon som vises på bunnlinjen? Her er 9 konkrete tips til bedre annonsering på Facebook.

Over 2,9 millioner nordmenn bruker Facebook hver dag, og 3,4 millioner er aktive ukentlig (Ipsos’ SoMe-tracker). Ønsker du å bli synlig med digital markedsføring og få flere kunder bør du absolutt være til stede på Facebook. Ikke bare på grunn av de mange brukerne, men også på grunn av datagrunnlaget de har.

Informasjonen personer og målgruppen din frivillig har lagt ut har Facebook gjort til parametre du kan bruke i målrettingen av annonser. Det gir mange muligheter til å drive med spesifikk markedsføring mot din målgruppe. Dette er informasjon plattformene Google Ads, Twitter og LinkedIn for eksempel ikke har i like stor grad.

Disse tipsene har jeg laget etter å ha jobbet med annonsering på nett for flere titalls merkevarer samt brukt flere hundre timer på optimalisering og kurs. De er absolutt ikke ufravikelige, men er enkle prinsipper som brukes daglig. Forhåpentligvis vil de hjelpe deg med bedre annonsering på Facebook.

*Les også:* Viktige grep for god Facebook-markedsføring Synlighet på Facebook handler ikke bare om annonsering. Les hvilke andre grep (grartis) du kan ta for å skape god Facebook-markedsføring.

!https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/641c12620aaff34b85710665/1679561333093-72V06XNHJ7UIJ8U0UO77/Facebooks-annonsering+tips+–+Lars+Evensen+Volden.003.jpeg

Jeg har utfordret meg selv på å være så konkret som mulig og ikke tatt med typiske selvfølgeligheter som «sett deg klare mål, kjenn ditt publikum og bla bla bla». Dette innlegget er Facebook-annonsering tips for deg som virkelig vil ned i puddingen.

I denne artikkelen skriver jeg mye om å annonsere på Facebook, men tipsene gjelder også annonsering på Instagram og Facebook Messenger, som også administreres fra Facebook Ads Manager.

1. Installer Facebook-pixel

De siste fire årene har jeg oppdatert denne artikkelen slik at den hele tiden skal være relevant. Facebook-pixel og konverteringsmål har alltid vært mitt første tips. Nå har det Imidlertid skjedd noe som gjør det vanskeligere å forsvare bruk av Facebook-pixelen på nettsiden.

Datatilsynet i Østerrike har konkluderte 13. januar 2021 med at bruken av Google Analytics er forbudt. Det er fordi online identifiers, som for mennesker oppfattes som uforståelige tallkoder, blir sett på som personopplysninger.

Disse tallkodene blir brukt av Google Analytics og overført til USA. I 2020 ble det med dommen Shrems II bestemt at det ikke er lov til å overføre data fra EU-borgere til USA, siden de amerikanske selskapene ikke kan garantere for at dataene ikke blir gitt videre til amerikanske myndigheter.

Dette tipset er kanskje et hån mot deg som har drevet med annonsering på Facebook en stund, men når vi vet at kun 6000 annonsører i Norge har installert en pixel kan det ikke gjentas for ofte.

Det er rart, for ifølge Google kjøper er det 96 prosent som ikke kjøper noe på en nettbutikk første gangen de besøker den. Likevel betyr ikke det at de som har besøkt nettsiden din er uinteressert i å kjøpe produktet ditt. Kanskje de trenger betenkningstid eller mulig det plutselig dukket opp noe? Det å retargete og treffe disse personene med nye annonser er helt essensielt.

For å kunne gjøre dette må du installere en liten tallkode (snippet) på nettsiden din. Hvis du ikke er vant med koding kan den gjøre deg svimmel, men ikke la deg skremme.

Sett opp konverteringsmål

Når den først er installert lar den deg sette i gang med å opprette målgrupper basert på atferd på nettsiden din, definere konverteringspunkter (noe som er helt genialt når du skal se om annonsene dine fungerer) samt lage lookalike audience.

2. Ha stort publikum

Facebook Ads Manager har flere hundre parametere du kan bruke i målrettingen. Interesser, yrkestitler, om de er foreldre etc. En feil mange gjør er at de målretter alt for snevert.

Istedenfor å justere dette selv bør du heller sette kjønn, aldersgruppe og geografisk plassering og la den avanserte matematikken til Facebook, algoritmene, selv finne best målgruppe for annonsen din.

Etter en læringsfase (learning phase) med 50 kampanjeresultater innen syv dager vil Facebook være ferdig utlært og kunne levere kampanjen best mulig. Du kan selv i Facebook Ads Manager se hvor mange kampanjeresultater som gjenstår før den kan levere optimalt.

3. Gi algoritmen tid

Facebooks algoritmer trenger altså 50 kampanjeresultater (lenkeklikk, engasjement, konverteringer etc.) for å forstå hvem annonsen bør eksponeres for.

Hvis kampanjemålet er lenkeklikk eller engasjement er det ikke noe problem å få 50 resultater med relativt lite budsjett og på kort tid. Hvis kampanjemålet ditt er påmeldinger med Facebook Lead Ads eller konverteringer kan det være utfordrende å få de resultatene som trengs for å få en stabil levering av kampanjen.

Generelt viser mine tester at lengre kampanjeperioder presterer bedre enn korte. Du bør ikke kjøre kampanjeperioder på tre dager og svi av alt kruttet på kort tid. Bruk heller tre uker og skaler budsjettet opp etter hvert.

Hver gang du gjør større endringer i annonsesettet eller annonsen trenger algoritmen 50 nye kampanjeresultater for å kunne levere optimalt.

Finn kostnad per resultat (CPA)

Min erfaring fra å hente inn e-poster til nyhetsbrev er at kostnaden nok vil ligge over 8,31 NOK per e-post. Vil derfor anbefale å starte på et høyere nivå på slike typer kampanjer. Noen konverteringsannonser krever også et mye større budsjett, noen ganger vil du ikke klare å få 50 konverteringer i uken.

På kampanjer for å få lenkeklikk (typisk 4 NOK per resultat) eller engasjement (ca. 0,70 NOK per resultat) vil et startbudsjett på 50 NOK om dagen gi de resultatene du trenger for å få en optimal kampanjelevering.

4. Skaler budsjettet riktig

Hvor stort budsjett skal du ha på en annonse? Siden algoritmen bruker 50 resultater på å forstå hvem som bør eksponeres bør du holde igjen budsjettet.

  • Start med (for eksempel) 50 NOK i daglig budsjett

  • Øk budsjettet med 25 prosent hver tredje dag, altså fra 50 NOK til 62,50 NOK og videre til 78,13 NOK etter tre nye dager

  • Stopp skaleringen når du er på et daglig budsjettnivå du er komfortabel med

Det tar tid, men er en god måte å holde kostnaden nede og hele tiden la algoritmen vite hvem annonsen bør eksponeres for.

Har du behov for å skalere raskere, i en kampanjeperiode for eksempel, kan du øke med 40 prosent hver fjerde dag og starte med høyere dagsbudsjett.

Eksempel: Du har 50 NOK i budsjett de tre første dagene. Etter tre dager skalerer du til 62,50 NOK (25 prosent). Etter tre nye dager ender du uken med en ny heving til 78,13 NOK. Da vil du ha brukt 415,63 NOK denne uken.

Hvis du deler 415,63 NOK på 50 resultater får du 8,31 NOK, dvs. 8,31 NOK som budsjett på hver konvertering (CPA).

5. Optimaliser etter riktig tall

Etter hvert som kampanjene har gått noen dager vil det dukke opp en del tallmateriale. I Facebook Ads Manager vil du se ulike kolonner med impression, reach, kostnad per resultat, budsjett, CRT etc. Målet er å få mest mulig resultater for pengene og du bør skru av det som ikke fungerer og flytte budsjettet over på det som virker.

Grunnen til at jeg nevner dette tipset er fordi da jeg skulle hjelpe noen med annonsering på Facebook og optimalisering skrudde de av de annonsene med lite klikk og puttet budsjettet på den annonsen som ble klikket mest på. Likevel var kostnaden for lenkeklikk billigere for den som å hadde klikket på enn på den flest hadde klikket på.

Det er kostnad per resultat du bør optimalisere etter. Hva resultatet er kommer an på kampanjemålsettingen, men det kan være kostnad per engasjement, kostnad per klikk, kostnad per konvertering etc.

6. A/B-testing i Facebook Ads Manager

En enkel måte å komme i gang med optimalisering av annonsene dine på er med A/B-testing. Det vil gi billigst mulig resultater, for eksempel mer trafikk på nettsiden.

A/B-testing (split testing) er å eksponere målgruppen din for to avarter av en annonse. Når du ser resultater, typisk etter to døgn, skrur du av den som gjør det dårligst og bruker budsjettet på den som fungerer.

En A/B-test kan for eksempel være samme tekst på en annonse, men med to ulike bilder. A/B-testing gjør du ved å putte to ulike versjoner av en annonse i samme annonsesett.

Etter å ha annonsert en periode kan du velge å kun vise annonser som leverer godt. Med denne metoden blir det mer kostnadseffektivt å annonsere på Facebook, og du slipper å kaste penger ut av vinduet.

7. Innholds- og plasseringsmiks

Husk å ikke bare publisere lenkeposter, bildealbum eller video. Prøv å lag en innholdsmiks der du varierer. Grunnen er at Facebooks algoritmer gir folk det innholdet de vil ha.

Jeg for eksempel klikker mye på lenkeposter og ser på video, men engasjerer meg ikke på album. Siden Facebook ønsker at jeg skal være lenge på deres plattform ønsker ikke de å “plage meg” meg innhold jeg tidligere ikke har vist interesse for. Hvis du som markedsfører kun lager bildealbum, vil ikke jeg og andre som ikke engasjerer seg i dette postformatet, se budskapet ditt.

Derfor kan du sette opp flere annonseformater og innlegg som en A/B-test med karusell, vanlig lenkepost eller video.

Det samme gjelder annonseplasseringer. Ha annonseplasseringer på alle plattformene som er tilgjengelig i Facebook Ads Manager, for eksempel Messenger og Instagram.

8. Optimaliser plasseringer og publikum

Etter hvert som du får resultater gjennom Facebook vil enkle grep kunne gjøre den mer presis og effektiv. For meg handler det om å få flere resultater til en billigere pris eller kostnad per resultat.

For å kunne gjøre kampanjen så billig som mulig er det viktig å se hvilke elementer som gjør kampanjen dyr og hva som fungerer.

Inne i Facebook Ads Manager kan du trykke på Breakdown der du har oversikt over alle kampanjene dine.

Der får du mulighet til å få en egen resultatlinje per gruppe. Velger du alder for eksempel får du opp rundt ett dusin linjer med resultatet for alderene 18-24, 25-34 osv. Du kan også kombinere aler og kjønn, ulike enheter, Instagram vs. Facebook og flere andre faktorer.

Husk at det er kostnad per resultat som er viktig å optimalisere etter. Da får du mest mulig resultater for pengene. Ved å trykke på kolonneoverskriften cost per result vil resultatene rangeres fra høyt til lavt. Da kan du se hva slags målgrupper, enheter eller plasseringer som har fungert best.

På bakgrunn av denne kunnskapen kan du altså justere kampanjen.

NB: Når du redigerer annonsesettet begynner læringsfasen på nytt. Du bør derfor bruke kunnskapen til å sette opp et nytt annonsesett istedenfor å tukle med den gamle.

Noen kampanjer har målsetting om å treffe en gitt målgruppe uansett hvilke resultater Breakdown-funksjonen måtte vise. Det er typisk for holdningskampanjer for eksempel. Når det gjelder salg og konverteringer vil det ikke være like viktig å nå alle. Da er det lavest mulig kostnad per salg som vil være viktig.

Husk at når du gjør større forandringer på en annonse må Facebook på nytt få 50 resultater i løpet av uken for å klare å eksponere kampanjen mest mulig optimalt til riktig folk.

9. Kampanjestrukturen som gir salg

En Facebook-kampanje består av tre ulike steg:

  • Kampanjemål

  • Annonsesett

  • Annonseinnhold

I første steg, kampanjemål, må du ta et valg: Hva ønsker du å oppnå med kampanjen? Her gir Facebook deg elleve ulike mål.

Det er imidlertid ikke kun ett av kampanjemålene som vil gi deg suksess med Facebook-annonsering. Det er en komplimenterende kampanjestruktur bestående av tre ulike kampanjer som gir deg en salgsmaskin.

Kjenner du til begreper som inbound marketing eller salgstrakt? Det er hvert fall etter disse prinsippene du bør strukturere kampanjene dine for å generere mer salg via sosiale medier. Prinsippet handler om at en kundereise ofte består av tre ulike faser.

Kundereisens tre faser:

  • Kjennskap - Awareness

  • Vurdering - Consideration

  • Avgjørelse - Decision

Hubspot som leverer programmer som jobber utifra inbound-metodikken bruker ordene tiltrekke, konvertere, selge og begeistre. Målet er å få kundeemnene lenger ned i trakten.

Første Facebook-kampanje: Kjennskap

Oppgaven til første steg av kampanjestrukturen er å vekke interesse hos, men også identifisere de personene som kan ha interesse av din vare eller tjeneste.

Du skal altså ikke drive med hardt salg og skremme bort potensielle kunder, men tilføre verdi.

Verdifullt innhold som personer faktisk ønsker å konsumere kan deles inn i tre grupper:

  • Underholdende

  • Inspirerende

  • Lærerikt

Det er ikke alltid lett å vite hva slags verdifullt innhold som skal lages. Målet er altså å vekke interesse hos personer som lenger ned i kundereisen kan være aktuell for et salgstilbud fra deg. Derfor er det viktig å ikke ty til billige «klikk- og lik-kampanjer» og klikkbaits. I denne fasen må du være klokkeklar i kommunikasjonen for å tiltrekke deg riktig personer.

Å lage underholdende innhold kan være utfordrende siden hva folk synes er gøy er veldig individuelt. Det å lage inspirerende og lærerikt innhold har heldigvis ikke de samme fallgruvene.

Eksempler på verdifullt innhold:

  • Kiropraktor: «Gir PC-skjermen deg vond nakke? Her er fem enkle øvelser du kan gjøre på jobben»

  • Turklær: «Her er fjellturene du bør få med deg»

  • Interiør: «Dette er tipsene som får boligen til å oppleves større».

Hva slags kampanjemål?

Senere i kundereisen skal du ved hjelp av Facebook-pixel rette annonser mot personer som har interagert med kjennskaps-kampanjen din. Derfor er det viktig at du velger et kampanjemål som vil generere et grunnlag for kundeemner.

Kampanjemål du bør velge:

  • Engasjement - innhold folk kan interagere med på Facebook og Instagram.

  • Videovisninger - Videoer som får vil se mye av, postes native på Facebook eller instagram.

  • Klikk - innhold som folk kan konsumere på en nettside du selv har tilgang til slik at du kan installere en Facebook-pixel.

Publikummet du skal eksponere disse annonsene mot kan du identifisere med Facebooks-core data eller ved hjelp av speilpublikum (lookalike audience).

Andre Facebook-kampanje: Vurdering

Når personer har interagert med annonsene dine i kjennskapsfasen skal du ved hjelp av retargeting rette nye annonser mot dem. Jobben til disse annonsene er å få kundeemnet til å se annonser som gjør det lettere å vurdere ditt produkt eller tjeneste.

Her er det viktig å fokusere på hva som er unikt med din merkevare og som skiller seg fra konkurrentene.

Forslag til annonser er:

  • Kundeomtale (testimonials)

  • Hvordan produktet blir brukt

  • Hvordan produktet eller tjenesten gjør hverdagen bedre/enklere

Også her er det viktig å kunne rette annonser mot de som interagerer mot disse annonsene. Derfor må folk ville engasjere seg, se en del av videoen eller nettside med en Facebook-pixel du selv eier.

Tredje: Avgjørelse/salg

Nå har vi kommet nederst i trakten og frem til kampanjen med de salgsutløsende annonsene. På grunn av de to tidligere annonsene vil publikummet som ser annonsene være varmt og ha en kjennskap til din merkevare og de ulike kvalitetene til varen eller tjenesten.

Jeg har god erfaring med å skape vare- og tidsknapphet (scarcety og urgency) med salgskampanjer. Det handler rett og slett om å gi gjerdesitterne et siste dytt som får dem til å konvertere. Dette er grep du helt sikkert kjenner igjen fra TV-reklamer og bannerannonser. «Bare 23 timer igjen av tilbudet» og Få varer igjen på lager».

Det er ikke nødvendig å gjøre disse annonsene så skrikete, men det er enkelt for folk å utsette handelen. Dette «nå eller aldri-øyeblikket» og tydelig call to action skal få dem til å handle. Du får ikke personer som ikke har kjennskap eller riktig kunnskap om produktet ditt til å konvertere med vare- og tidsknapphet. Disse annonsene bør kun rettes mot de du vet er interessert i produktet ditt.

Det beste kampanjemålet for salg på nett er konverteringer. For å få til dette må du ha installert en Facebook-pixel og laget en konvertering i Facebook Business Manager. Hvis du for eksempel setter opp en A/B-test vil Facebook vise hvilke annonser som fungerer best slik at du kan få mest salg for annonsekronene dine.

Når jeg tidligere har solgt dyrere produkter som har vært høyinvolverende har jeg rettet annonser mot målgruppen med tilbud om å bli med i et nyhetsbrev. I nyhetsbrevet fortsatte jeg å tilby verdi i fire uker, før den femte e-posten var salg.

Fem spørsmål og svar:

  1. Hvordan kan jeg målrette annonsene mine til en bestemt målgruppe på Facebook?

    For å målrette annonsene dine til en bestemt målgruppe på Facebook, kan du bruke verktøyene for målretting av publikum i annonseskjemaet. Du kan målrette annonsene dine basert på alder, kjønn, geografi, interesser, og mer.

  2. Hvor mye bør jeg forvente å betale for en Facebook-annonse?

    Kostnaden for en Facebook-annonse kan variere avhengig av flere faktorer, som budet ditt, målgruppen din og annonsens formål. Generelt kan du forvente å betale mer for annonser som retter seg mot et mer begrenset publikum, eller annonser som skal ha et bestemt formål, som å øke salget.

  3. Hvordan kan jeg sørge for at annonsene mine blir vist til så mange som mulig?

    For å sørge for at annonsene dine blir sett av så mange som mulig, kan du øke budet ditt og målrette annonsene dine til et større publikum. Du kan også prøve å gjøre annonsene dine mer engasjerende ved å bruke attraktive bilder eller videoer, og ved å skrive engasjerende tekst. Hvis du vil treffe flest mulig, og sikre at annonsen din ikke blir vist mange ganger til samme person bør du ha rekkevidde som mål.

  4. Hva er forskjellen mellom å annonsere på Facebook og Instagram?

    Facebook og Instagram eies av samme selskap, men det er forskjeller mellom å annonsere på de to plattformene. På Facebook har du mulighet for å nå et bredere publikum og det finnes flere verktøy for målretting, mens Instagram har et mer visuelt fokus og ofte en yngre målgruppe. Du bruker samme annonseverktøy på de to plattformene, Meta Ads Manager.

  5. Hvordan kan jeg måle suksessen til annonsene mine på Facebook?

    Du kan måle suksessen til annonsene dine på Facebook ved å bruke verktøyene for analyse og rapportering som Facebook tilbyr. Disse verktøyene gir deg informasjon om klikkfrekvens, engasjementsraten, og hvor mange som har sett annonsene dine. Du kan også bruke tredjepartsverktøy for å få enda mer detaljert informasjon om annonsene dine, eller UTM-tagging for å se resultater i nettsideprogrammer som Google Analytics.

MarkedsføringLars Volden