Den blå elefanten i rommet

På tampen av fjoråret var jeg på et lærerikt og nyttig sertifiseringskurs i personvern og ansvarlig markedsføring i regi av Anfo og advokatkontoret Ræder.

Etter dette kurset har jeg fått meg en ny «hobby», nemlig besøke nettsider og se hvem som har cookiebannere som tilfredsstiller det som ser ut til å bli den nye Ekomlovens krav, og den formen som Datatilsynet faktisk mener er korrekt.

Med enkle Chrome-utvidelser ser jeg fort at flere profesjonelle aktører Har Facebook-pixler, Hotjar- og Google Analytics-scripts som blir aktive FØR brukeren har godkjent eller avvist bruk av cookies.

Det forundrer meg at profesjonelle utviklere «klarer» å installere disse bannerne uten å påse at de fungerer på riktig vis.

Spesielt med de nyeste Schrems II-dommene i Tyskland og Frankrike bør vi bli flinkere med å samle inn data på riktig måte. Vi kan hvertfall ikke gi inntrykk av at brukerne kan velge om de vil ha personopplysningene sine matet inn til Facebook og Google, og være likgylding til hva de faktisk velger.

Ta gjerne kontakt hvis du vil at jeg skal ta en titt på din nettside og se om dere er kompatible. Det er jo uansett hobbien min.

Visste du at mange cookiebannere er falske? At de sporer deg uavhengig av om du sier ja eller nei? Og at det kanskje gjelder din nettside også?

Jeg ble ganske sjokkert da jeg oppdaget at mange seriøse aktører har installert cookiebannere som ikke virker på kundenes nettsider.

I mange tilfeller sendes data til aktører som Facebook og Google i det du besøker nettsiden. Persondataene dine er dermed på god vei over Atlanteren før du i det hele tatt har tatt stilling til hva du ønsker.

Godkjenner du kun nødvendige cookies, kan ikke disse dataene trekkes tilbake. De slutter som oftest sporingen, men skaden har alt skjedd.

I andre tilfeller har jeg oppdaget at det motsatte skjer. Sporingen starter ikke, selv når man sier «aksepter». Først om man klikker seg videre til en ny side blir cookies aktivert.

Gjelder dette din virksomhet, blir tallene dine i Google Analytics misvisende. Jeg kjenner til virksomheter som har mistet data på 70 prosent av trafikken på grunn av denne feilen.

Mellomtittel

Jeg vet ikke hvordan Datatilsynet ville stille seg om de oppdaget dette. Noe sier meg at de ikke ville være fornøyd med at man gir brukere et falskt inntrykk av valg.